tisdag 1 mars 2011

300ing

Ok, nu e det dags för nya utmaningar. Jag har en viss förkärlek till upplägg baserat på 300 reps. Det har framförallt blivit kännt via filmen 300 som spelades in för några år sedan. I filmen är det hyfsat bitiga skådisar och för att komma i form så använde de sig av träningsupplägg baserat på 300 repetitioner. Som avslutning på deras "bootcamp" körde de den numera berömda "300 Spartan Challenge". Jag lägger till ett klipp från en klubb i USA som kör ett sånt pass. Jag har aldrig kört den på tid, men har hört att 10 minuter är nån form av drömgräns. Det känns ju som en bra utmaning??

Idag blev det en snabb 300ing hemma med TRXn. Ett kanonpass som ger mycket bra effekt på kort tid. När jag kör mina egna 300ingar brukar jag plocka ut 6 övningar för hela kroppen som jag kör 10 reps på varje och i en följd. Gör jag det 5 varv i högt tempo blir det 300 reps (6 övn * 10 reps * 5 varv = 300 reps). Klockrent!! Hemma blir det ofta TRXn men på MOOVE brukar jag oftast använda Spänsthopp, Chins, Axelpressar, Bicepscurl, Plyo-Armhäv och Fällkniven. Jag och Fredrik har filmat ett gäng övningar som skall ut på hemsidan som exempel på 300ingar, så jag återkommer till detta.

Nu e det dags för ett Switchingpass 45 minuter (3varv med 15 övningar, 45 sek arbete/ 10 sek vila)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar