tisdag 22 mars 2011

Träningsmyter i radio P4!

Idag var det dags för att besöka radion igen. Dagens tema var "träningsmyter"! När vi först diskuterade temat så lät det som ett enkelt tema som borde vara lätt att snacka om. Självklart så finns det massor av myter att ta upp men lika självklart fastnade vi omgående i "fettfällan". Det kändes som allt vi pratade om handlade om fett och hur man blir av med det. Lyckligtvis kom det in ett par lyssnarfrågor angående träning och en lyssnare som ringde in och undrade om intervallträning. Kanske inte så mycket myt men skönt att komma från fettet! För övrigt hann vi med "morgonträning", något som är svårt att avliva som myt. Jag har sett en del studier som visat på att det faktiskt är positivt med lågintensiv träning före frukost. Sen har jag ju testat själv med väldigt bra resultat! Vi hann med "punktförbränning" så klart och träna med träningsvärk! Kul program men något rörigt kan jag själv tycka. Nästa gång blir det konditionstränings som är temat. Det tror jag kan bli riktigt bra! Det är i april och då har nog en hel del kommit ut och börjat springa.

Del 1 Första halvtimmen
Del 2 Andra halvtimmen

Hur som helst är det sjukt kul att sitta och snacka träning i radion. Jag skulle kunna sitta och prata bort betydligt längre tid än vad som finns plats för. Det är oerhört frustrerande att bara få göra ett utlägg på nån minut om ämnen som skulle kunna ta en timme att diskutera färdigt. Lika svårt är det att hålla sig till ämnet. När jag väl kommit in på ett spår är det ju enkelt att försöka förklara ytterligare saker som hör till.
Sen är det ruskigt kul att se hur det fungerar att göra radio. En liten tvångstanke dyker ju upp ibland om att trycka in så många knappar som möjligt innan nån stoppar mig eller att "råka" spilla ut kaffet över mixerbordet. Nåt som gjorde mig besviken var när jag såg att de har en intro-räknare. En liten räknare som anger hur många sekunder det är kvar av introt så man kan göra snygga insnackningar av låtar. Jag trodde verkligen att de som pratade hade koll själva och var mer eller mindre grymma. Nu är de ju inte alls grymma längre, det är ju fusk :-(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar