söndag 29 maj 2011

VLCD!

Till hösten kommer vi börja med ett VLCD-koncept på MOOVE som heter God Balans. Innan vi drar igång med detta så skall jag prova både produkterna och effekterna av det själv. Det kan ju med en gång sägas att jag kanske inte är målgruppen för denna typ av diet. Men vi kan ju inte arbeta med nånting som vi inte testat själva. Precis som med den träning som jag rekomenderar och står för så har jag testat det mesta och gillar att utmana mig själv. Att gå på en VLCD-diet i en vecka för min del kommer vara en stor utmaning och troligtvis så kommer det bli en del gnäll och beklagande från min sida.
Just nu har jag ju ändå haft en ganska dålig period med träning bakom mig med förkylning och pollenallergis som inte verkar släppa. Jag blir trött av de där pillrena som jag köpte. Tur att jag inte äter alla på en gång! Så då är det lägligt att ta en vecka på diet och med promenader som enda fysiska aktivitet. Det har ju skett lite förändringar här hemma också vilket gör att promenader med hunden lite oftare faller på min lott. Inget som jag dock har nåt emot! :-)
Upplägget är så att jag tänkte mäta och väga mig, även om jag inte förväntar mig någon större förändring så vill jag ha en utgångspunkt i alla fall på vart jag startar veckan. Nu känns det också som med lite sympatigraviditet och dålig träning den senaste tiden så kanske jag har lite att ta av jämfört med i vanliga fall. Jag tänker äta enligt "Forte" vilket menas med den mest effektiva och tuffaste metoden. Det kommer bara bli tre shakes om dagen med sammanlagt mindre än 500 kcal. Allt för att så fort som möjligt komma in i den ketogena fasen. Allt detta skall jag återkomma till under veckan. Nedan följer en snabb saxning från God Balans hemsida om just "Forte". Läs gärna mer själva på God Balans hemsida.

Det kommer bli en intressant vecka i alla fall! Vi får väl se vem som är grinigast här hemma, jag som kommer dregla efter mat, Lilly som bara äter eller Åsa som bara matar!?


God Balans® FORTE - den snabbaste vägen.

Du äter 3 måltider God Balans® per dag - ingenting annat och dricker rikligt med vatten - minst 3 liter.
Du får i dig endast 480 kcal/dag (enligt EU-normer), mår bra och minskar 1,5 - 5 kg i veckan.
Vad händer när Du går på God Balans Forte?
De första dagarna tömmer kroppen sina sockerdepåer i cellerna (framför allt i levern). Efter tre dagar säger hjärnan till att den behöver mera energi. Kroppen börjar då sin fettförbränning på allvar! I denna fettförbränningsprocess bildas ett ämne, Keton.
Ketoner ger oss följande fördelar:
  • Gör oss pigga
  • Tar bort hungerkänslorna
  • Sparar på muskulaturen

Om du äter något annat under Forteperioden tycker kroppen oftast det är lättare att ta detta som energi, fettförbränningen avstannar då något men framför allt startar hungerskänslorna igen och risken finns att ketonfasen avbryts.
Ketoner är alltså nyckeln och anledningen till att Du med fördel skall välja just VLCD och inte LCD (low calorie diet) som inte ger Dig de gynnsamma ketonerna!
SE UPP MED VLCD SOM ÖVERSTIGER 500 KCAL/DAG. RISKEN FINNS DÅ ATT DU INTE KOMMER IN I DEN KETOGENA FASEN VILKET DÅ GÖR ATT DU INTE MÅR BRA, MUSKULATUREN BRYTS NER ISTÄLLET FÖR FETTET OCH DU KOMMER ATT GÅ STÄNDIGT HUNGRIG!
Drick minst 3 liter vatten dagligen och promenera minst 15 min. 3 ggr/vecka, helst varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar