tisdag 14 juni 2011

Offroad

Det började med att Kungen tvärvägrade en dag när vi skulle ut och springa vår runda hemifrån - upp till Sidsjön - Runt sjön - och tillbaka. Inte en jätterolig runda men lagom för en förmiddag eller eftermiddagstur i brist på annat. Vi brukar stanna till ett par gånger och bada. Ja, i alla fall Kungen, inte jag! Så, så himla tråkig kan inte rundan vara, men han tvärvägrade i alla fall. Eftersom han satte sig rakt upp och ner och inte ville ta ett steg till blev jag livrädd att han slagit upp sin skada igen på benet. Det blev snabbt hem igen och vila nån dag men han visade ingen hälta så jag provade efter nån dag igen och då vart det samma sak. Tvärstopp, han satte sig och tänkte inte ta ett steg till! Hmmm?? Jag började misstänka att han inte var nöjd med själva rundan!! Jag kunde ju till viss del hålla med! Jag var oxå ute efter nåt lite mer spännande så jag letade upp en spårkarta över Sundsvall på nätet och kollade vart man kunde hitta lite schyssta spår i skogen.
Kungen gick från att ha tvärvägrat till att springa 8or runt mig när vi tog första rundan upp till Klissberget. Sjukt kul att se honom så glad och mycket roligare för mig med att ha honom lös och springa fullt ut i skogen. Det blev en topptur till Klissstugan och väl uppe körde jag en 40/40 Challenge med TRXn som jag hade i min löpryggsäck och sen full fart ner igen. Vilken härlig löprunda!





Yes, tänkte jag och slog in på utstakad väg! Det blev ett par spår till av bara farten. Både jag och Kungen tyckte det var sjukt roligt med löpning igen. Nästa topptur gick till Klippstugan istället. Jag kollade in på spårkartan att det borde vara en lagom tur fram o tillbaka. Rent avståndsmässigt så var det perfekt men spåret är troligtvis tänkt som ett vinterspår då det var rätt oframkomligt på flera ställen. Kungen tyckte i och för sig att det var roligt med myr, lera och snår, men för min del var det tuffare att ta sig fram. Upp kom vi ju till sist och utsikten var mödan värd men det blir ingen mer gång i sommar. Klippstugan får det bli på skidor till vintern och vi letar vidare under sommaren bland de övriga spåren på kartan.

Offroadspåret upp till Klisstugan + ett pass TRX och full fart ner kommer i alla fall vara ett stående inslag i sommar. Södra Bergets fruktansvärt jobbiga milrunda har vi oxå kvar, men det kanske inte räknas som så mycket offroad även om det är i skogen.

2 kommentarer:

  1. Vart ligger Klisstugan?

    SvaraRadera
  2. Strax sydväster om Sidsjön! Finns både lätt och svår väg upp ;-)

    SvaraRadera