lördag 14 april 2012

Berg till Berg

Som jag gått och tänkt på detta! Nu är det äntligen lanserat och officiellt att vi skall köra. Den 1 september så kommer det första Berg till Berg gå av stapeln i Sundsvall.

När vi flyttade upp till Sundsvall så tränade jag inför Lidingöloppet och hade gärna kört nåt lopp här uppe som förberedelse inför Lidingö men jag hittade inget att köra. Nästan varje stad har ju ett lopp som har lite av stadens karaktär bakom sig och det förvånar mig att Berg till Berg inte är en mångårig tradtion här sen tidigare. Det är ju så självklart att Sundsvall inramas av Norra och Södra Berget och om det skall mätas krafter i form av att springa så borde man göra det mellan dessa två toppar.

Responsen har varit sjukt bra! Jag hade inte förväntat mig att så många skulle omgående säga att de hakar på och kör. Många har oxå sagt vad jag tänkt sen innan. Varför har man inte gjort detta innan? Jag har hört om att nån form av topplopp har körts men inte i nån långvarig regi.

Nu siktar vi på att göra detta till en återkommande kul och utmanande tradition. Tillsammans med Alnö Skidklubb så ska vi göra detta till ett grymt arrangemang flera år framöver. Målet är 1000 deltagare om 5 år! Banan skall alltid vara 10km och hemlig fram till tävlingsdagen dock kommer den alltid gå mellan berg och berg.

Börja träna! Abborrbacken är ett motlut - Södra berget... det är en backe!

Kolla in Berg till Bergs hemsida här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar